Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/feu1 
     FEU1          FEU2     
FEW III focus
FEU, subst. masc.
[T-L : feu ; GDC : fou ; AND : feu1 ; DÉCT : feu ; FEW III, 651b, 652a, 655a, 656a : focus ; TLF VIII, 801b : feu1]

A. -

"Production de chaleur et de lumière obtenue en brûlant du bois, du charbon etc..."

 

1.

[Source de chaleur]

 

-

Faire du feu : Pour troys faitz de romarin, pour faire du feu, en la chambre du roy (Comptes roi René A., t.1, 1476, 43).

 

2.

[Pour la cuisson des aliments] : ...un aistre de pierre qui est ou contre cueur, de morte pierre de dix pieds de long et six pieds de hault, pour mettre du feu de charbon à tourner les rotz (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 603).

 

-

Faisant feu. "Ayant son foyer, son âtre ; qui est chef de famille" : ...un chacun bourjois de ladicte ville de Lestanne faisant feu et aians chevals traians à charrues, I sestier d'avainne (Trés. Reth. S.L., t.2, 1351, 141).

 

3.

[Pour la transformation du métal, du minerai]

 

-

P. méton. "Cuisson" : Et après visité les recuiz de mine qui estoient ès minez du martinet dudit lieu de Chissieu, et trouvé qu'il y avoit cinq recuiz de mine dont le premier a eu 38 feux, et me dist ledit Jacquemont, maistre fondeur, qu'il ne savoit s'il estoit en estat de fondre ou non pour ce que la mine est mauvaise et ne se puet fondre et que on l'a essayée, et qu'il luy semble qu'il ne la fault plus cuire et que le feu ne luy prouffiteroit de riens et la fauldroit lessier mistionner avec autre bonne et en ce point la fondre, et luy semble que par ce moyen elle pourroit prouffiter. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 249).

 

4.

En partic. Feu de joie. "Feu allumé en signe de réjouissance" : ...mandons que, pour ladicte paix vous faites faire les feux de joye et processions solempnelles (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 409).

B. -

P. méton. [Comme unité de base de l'assiette de l'imposition] "Foyer, famille" : ...en ladite ville viron trente feux. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1347, 87). Dune aide de V s. pour feu, nommée laide des glaives, cuillie et levée par toute la ville et viconté d'Orbec pour un an (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 42). ...nous avons, par l'advis et deliberacion des princes et seigneurs de nostre sang et gens de nostre conseil, conclud et deliberé de savoir à la verité quel nombre de feux il y a en chacune des ellections et pays de nostredict royaume (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1492, 245).

C. -

"Incendie" : ...un grand bac de six pieds de long et deux piés de large dedens euvre, lequel reçoit les yaves qui chient du robinet pour tenir plain, si mestier estoit, pour doutte des feux (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 620).

 

-

Boute feu. "Celui qui provoque des incendies" : ...les Bretons et mesmement ceulx d'environ ledit lieu de Machecol conceurent grant hayne (...) et le lièrent sur ung cheval, en luy imposant contre verité qu'il estoit des boute feuz de Poictou, qui avoient bruslé les maisons dudit Machecol (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 445).

 

-

Menaces de feu et de sang. "Menaces d'incendie et de meurtre" : ...certaines lettres patentes (...) séellées du petit séel du duc de Bourgongne et signées de sa main (...) contenans menasses de feu et de sang contre ceulx qui gouvernent à présent (...) entour le Roy, qu'il [le duc de Bourgongne] appelle rapineurs, dissipeurs, tirans, traistres, empoisonneurs et murtriers, et leurs adhérans (Ch. VI, D., t.1, 1417, 389).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.